woensdag 7 november 2012

Eerste Blog

Na mijn diplomering heb ik besloten een blog te starten om mensen te informeren over de inhoud van mijn bedrijf, en mijn gedachten te delen met mijn lezers. Omdat ik mij binnen mijn bedrijf veel bezig houdt met psychische aspecten van de mens, welke ook gekoppeld zijn aan hun lichamelijk functioneren, zullen veel thema's daar over gaan. Ook zal ik schrijven over het persoonlijke ontwikkelingsproces van mijzelf, en de mensen en bedrijven die mij daarbij hebben geholpen.

Vandaar dat ik begin, zoals ik mijn scriptie begonnen ben...

 
Vielleicht sind alle Drachen unseres Leben Prinzessinnen,
die nur darauf warten, uns einmal schön und muttig zu sehen.
Vielleicht ist alles Schreckliche im Grunde das Hilflose,
Das nur von uns Hilfe will.
 
Rainer Maria Rilke
 
 
Rainer Maria Rilke schildert in de woorden op pagina vijf een bekende psychologische grondslag welke veel terugkomt in de poly energetica. Een ieder draagt een zijde in zich die hij of zij niet graag wil belichten. Deze zijde bevat de dingen die men liever wil vergeten, die men niet in het licht wil zetten. Maar juist door deze   uit te lichten, in de spotlight te zetten, worden ze zichtbaar, hoe erg we dit ook vinden. Wanneer ze dan zichtbaar zijn, gaan we hier mee aan de slag en blijkt dat deze lelijke kanten eigenlijk helemaal niet lelijk zijn, maar ons al die tijd tot nut zijn geweest. Door deze lelijke kanten nu met liefde te bekijken, en te erkennen welke functie ze in ons leven gehad hebben, worden deze draken prinsessen. Prinsessen die ons helpen met de stappen in ons leven. Deze prinsessen zijn niet dom, en kunnen leren. Wanneer ze leren dat het gedrag dat ze nu nog vertonen het gedrag is waardoor zaken niet lopen zoals ze behoren te lopen, zien ze in dat we ze tot de orde moeten roepen en een ander gedrag aan moeten leren.
 
Zoals ik het zie, is dit de kern van de poly energetica. Binnen de poly energetica gaan we met bewust en onbewust gedrag aan de slag. Het gedrag wat niet meer wenselijk is, vormen we om naar wenselijk gedrag. In dit perspectief heb ik de behandeling van ‘psychische cliënten’ ook altijd bekeken.
 
In de huidige maatschappij plakt men graag stickertjes op, en wil men graag een stickertje ontvangen. De reden dat men graag een stickertje plakt, is dat men gedrag wil categoriseren, lijstjes van wil maken die men kan scoren, zodat men in kaart kan brengen hoe ziek iemand is. Als men dan alle categorieën heeft doorlopen weten we welke ziekte je hebt, en hoe ziek je dan bent. Inmiddels blijken teveel klachten niet te categoriseren, en, ondanks dat de mensen in hun beleving echt ziek zijn, worden ze dit niet bevonden, want, ze zijn niet in te delen. Het plakken van stickertjes is hier dus achterhaald, en niet functioneel. Helaas denkt de geïnstitutionaliseerde gezondheidszorg nog wel in dit beperkende kader, met alle gevolgen van dien.
 
Men wil echter ook graag een stickertje ontvangen. Heel veel mensen voelen zich ziek, maar kunnen niet echt een vinger op de oorzaak leggen. Men doorloopt de hele mallemolen van het ziekenhuis. Vaak wordt er wel een ziekte geconstateerd, maar helaas wordt ook maar al te vaak gevonden, dat het ‘tussen de oren’ zit, en dat de reguliere gezondheidszorg geen soelaas kan bieden. De zoektocht gaat verder in het alternatieve circuit. Vaak geven deze dan geen antwoord, zoals een klinisch psycholoog, of andere reguliere arts geeft. En waarom deze zoektocht naar de naam van de ziekte? Wel, dit geeft rust en, maar al te vaak, ook excuus. Want ik heb bijvoorbeeld de ziekte van Gilles de la Touret, dus  ik kan iedereen uitschelden, bushokjes slopen, en ander sociaal niet getolereerd gedrag vertonen. Hierbij kom je dus heel duidelijk bij één van de pijlers van de poly energetica. De ziektewinst. Want, ik heb deze ziekte en daarom hoef ik geen initiatief te nemen om dit probleem aan te pakken, want, helaas, het is nu eenmaal zo.
 
Daarom kies ik er voor niet in termen te denken, niet naar stickertjes te vragen, maar te kijken naar gedrag in al zijn vormen. Hieronder vallen dus ook de somatische klachten van een cliënt. Ik ga uit van het holistische mensbeeld. Dit beschrijft dat alles wat een mens voelt en doet, ook met de psyche verbonden is. Een lichamelijke klacht is maar al te vaak verbonden aan een psychisch probleem, en andersom. Ik zeg met opzet, maar al te vaak. Uit menselijk oogpunt dien je dit ook te nuanceren. Alles heeft een les in zich, maar ziekte kan ook zo op je pad komen. De vraag is dan wel hoe je er mee omgaat, en wat de ziekte jou te leren heeft. Ik ben het daarom niet met Dethlefsen en Dahlke eens, dat achter iedere ziekte een psychische oorzaak schuilt. Ik denk eerder dat het principe andersom werkt. Ziekte zorgt er voor dat we een pas op de plaats maken, en we gedwongen worden te kijken naar het handelen dat er voor gezorgd heeft dat men (somatisch en/ of psychisch) ziek is geworden. Praktisch gezien ga ik dus uit van het gedrag wat voor de cliënt (of zijn omgeving) als storend ervaren wordt. Dit gedrag wordt veranderd door middel van de poly energetische technieken, zodat de cliënt geen grond meer heeft dit gedrag te vertonen, en het de cliënt (of zijn omgeving) niet meer kan storen.
 

Deze benadering van ziekte is geheel anders dan de benadering van de reguliere gezondheidszorg. Ze richt zich niet alleen op de symptoombestrijding, zoals dit gebruikelijk is binnen de reguliere gezondheidszorg , maar ook op de dieperliggende structuur en oorzaak van het probleem. Wanneer deze oorzaak dan aangepakt is, zullen andere, aan het symptoom gerelateerde klachten ook afnemen en verdwijnen. Op deze wijze denk ik dat de  psychische hulpverlening naar effectiever plan kan worden gebracht,en zou deze werkwijze, mijn werkwijze, en die van de poly energetica, een oplossing zou kunnen zijn voor de vele problemen die de klinische  psychische gezondheidszorg kent.
 
Uit eigen ervaring weet ik hoe de klinische geestelijke gezondheidszorg werkt, en in het geval van ‘kleinere’ problemen faalt. De weg naar de kern duurt ettelijke sessies, waardoor de situatie voor de cliënt er alleen maar onoverzichtelijker door wordt. Het schroeft de kosten van deze hulpverlening op, omdat er onnodig lang naar de kern van het probleem gezocht wordt. Door de effectiviteit van de rand- kern methodiek in de poly energetica kunnen wij dit vaak binnen één sessie, waardoor de effectieve behandeltijd vergroot wordt. Hierdoor is het inderdaad zo dat we een kortdurend traject aan kunnen bieden, wat zeer effectief is.
 
Om je cliënten goed te kunnen helpen, moet je ook weten wat je ze ‘aan doet’. De afgelopen jaren heb ik daar door de opleiding een goed beeld van gekregen. De ene therapievorm bleek bij mij effectiever dan de andere. Poortwachters waren bij mij moeilijk te omzeilen. Het heeft van alles te maken met karaktereigenschappen en representatiesystemen.  Maar ik maak mij er niet vanaf met een smoes, door te zeggen,”Tja, zo ben ik nu eenmaal”. Ik ben ook heel duidelijk een veranderingsproces doorgegaan, waarin voor mij steeds duidelijker werd, wat ik wel, en wat ik niet wil. In ieder veranderingsproces heb ik duidelijk gekeken of ik hier mijn eigenheid wel of geen geweld aan zou doen, en heb hierin dus bewuste keuzes gemaakt ze wel of niet door te voeren.  De veranderingen die ik wel doorgevoerd heb, zorgen er voor dat ik een goed therapeut ben, en een betere zal worden. Ik help nu al cliënten op de zuivere manier zoals ik voor ogen heb. In de therapiesessies stel ik mij dusdanig op, dat ik ook van de cliënt kan leren. Want therapie is een wisselwerking. Een wisselwerking waarbij je maar al te vaak met je eigen draken geconfronteerd wordt. Maar dat blijken dan prinsessen te zijn, die er alleen maar op wachten, mij knap en dapper te zien. Want uiteindelijk is het zo, dat al het verschrikkelijke alleen maar het hulpeloze is,  dat van ons hulp en liefde wil.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten