woensdag 7 november 2012

Business Bootcamp, een andere mindset, een andere kant op


Ik heb van deze zomer, in het weekend van 7 en 8 juli meegedaan met het business bootcamp van de Open Circles Academy. Dit bootcamp werd gegeven door Nisandeh Neta, welke ook het boek ‘leef lekker, het recept voor succes’ heeft uitgegeven. Voor iedere zzp’er vind ik het business Bootcamp een kans die men moet pakken, daarom vermeld ik de data van de volgende bootcamps in de agenda van mijn website. (hint!) Jij, lezer, bent nu dus een mazzelaar, voor wie ik een tipje van de sluier oplicht… Ik schrijf hier mijn interpretatie van de woorden van Nisandeh Meta op, en vertel hoe ik het doorzet naar mijn eigen bedrijf, en, daaraan gekoppeld mijn eigen visie.
 
My God Such a Powerfull Idea!

Normaal worden doelen aan de hand van de SMART wijze opgezet. Om een idee te geven hoe dit anders kan, en hoe je werkelijk een succes van je bedrijf kan maken kan je dat ook doen met MGSPI. (My God, Such a Powerfull Idea!)De eerste letters staan voor de volgende engelse woorden:

M:           Mindset

G:            Goal

S:             Strategy

P:            Planning

I:              Implementation 

Mindset

Hoe je over je bedrijf denkt is heel belangrijk. Ik geef hier dus ook weer over hoe ik eerst over mijn bedrijf dacht, en hoe het nu is. Dit heeft duidelijk met de mindset te maken. In eerste instantie was ik tevreden wanneer ik met mijn eigen bedrijf in mijn levensbehoeften zou kunnen voorzien. Maar past dit ook bij het ondernemerschap? Nee. Op deze wijze blijf je denken als een werknemer. Jij bent ook verantwoordelijk voor een bedrijf. Een bedrijf is een levend iets, waar je voor moet zorgen en waar je dus naast je eigen inkomen, ook geld voor moet verdienen. Op deze wijze wordt je bedrijf geld waard, en daardoor overdraagbaar. Door de overdraagbaarheid, creëer je kapitaal, wat later weer op andere wijzen vrij gemaakt kan worden. 
Inkomen genereren:

Actief inkomen: Het actief inkomen dat je genereert is het inkomen waar je voor werkt. De daadwerkelijke uren die ik besteed aan het geven van sessies, massages, het schrijven van verslagen, het bijwerken van de boekhouding. 

Passie inkomen:  Het klinkt te mooi om waar te zijn. Dit is het inkomen waarvoor je (bijna) niets hoeft te doen. Hiervoor doe je één keer een investering van je tijd, waarna het daarna alleen maar inkomen genereert. Hierbij valt te denken aan het schrijven van een boek, of een andere wijze waarop jij je kennis overdraagt. 

Bedrijfswaarde:   Wat is het bedrijf waard wanneer jij de pijp aan Maarten geeft? Hierin komt de bovenstaande factor dus terug. Hoe overdraagbaar is mijn bedrijf? Houdt het bedrijf op als ik dood ga (dan is het bedrijf dus niet overdraagbaar). Ik hoop dit dus niet. Je dient dus in je bedrijf te investeren,het te laten groeien, en de mensen binnen je bedrijf mee te laten groeien in je visie.
 

De grootste vijand: Bescheidenheid

Nederlanders zijn een bescheiden volk. Het is daarom ook al weer ettelijke eeuwen geleden dat Nederland de wereldmacht was. Eigenlijk is Nederland aan bescheidenheid ten onder gegaan. Bescheidenheid beperkt, beknot wilde ideeën die zomaar eens waar zouden kunnen worden. Ook ik was wat dat betreft een echte Nederlander. Een inkomen is goed genoeg, ik hoef niet veel te verdienen als ik maar gelukkig ben.

NOT! Ik vind dat ik een bijdrage moet leveren aan de wereld door het uitvoeren van mijn werk. Dit zal niet in mijn eentje lukken. Dus, dien ik groot te denken.

Een metafoor tot succes.

Ooit was er een man die een succes van zijn leven, en van zijn bedrijf wilde maken. Iedere keer nam hij het voor, en iedere keer dacht hij dat het gelukt was, en zag hij alles wat hij had als een kaartenhuis in elkaar zakken. Hij werd er moedeloos van. Via een ondernemersorganisatie hoorde hij van het bestaan van een werkelijke ondernemersgoeroe die in Den Haag woonde. Via via had hij een telefoonnummer en  een e-mailadres bemachtigd. Maar telkens als hij een mail gestuurd had, kwam er niets terug. Telkens als hij belde werd de telefoon niet opgenomen. Via via kwam hij achter het adres van de man. Hij reed naar het adres ,en belde aan. De goeroe deed open, maar vertelde de man dat hij hem niet kon helpen. Nu was deze man zeer vasthoudend, en telkens weer ging hij langs, tot de goeroe het moe werd.

‘Okee, zei de Goeroe, ik help je. Kom morgenochtend om half zes in de ochtend naar het strand van Scheveningen.’

De volgende ochtend kwam de man keurig in driedelig kostuum naar het strand. Hij zag dat de goeroe in zee oefeningen aan het doen was. Hij vond het maar raar. Eerst al Scheveningen, en nu zelfs in het water. Hij was toch niet voor zwemles gekomen? Maar vanuit het water gebaarde de Goeroe dat hij naar het water moest komen. In zijn driedelig kostuum, en met zijn mooiste schoenen aan,liep de man naar de waterlijn. Daar bleef hij staan en riep naar de Goeroe. ‘Beste man, ik ben toch niet gekomen voor zwemles?’ De Goeroe riep: ‘als je wil leren kom je het water in!’

Dus de man trok zijn pak en zijn schoenen uit, en liep in zijn ondergoed het water in. Hij liep op de goeroe af,maar met iedere pas die hij zette liep de goeroe ook een pas verder het water in. De goeroe bleef pas staan tot het water aan zijn kin stond.

De man kwam naast de goeroe staan, en vroeg hem wat de weg naar succes was. Daarop pakte de goeroe het hoofd van de man vast en duwde het onder water. De man sloeg en schopte wild in het water. Toen de goeroe hem losliet keek hij hem kwaad aan. ‘Wat ben jij voor goeroe? Je verdrinkt me!’ Daarop pakte de goeroe het hoofd van de man en duwde hem wederom onder water. Op het moment dat hij dacht dat hij werkelijk geen lucht meer had, liet de goeroe hem los, en kwam hij weer boven water. Toen vroeg de Goeroe of hij zijn les geleerd had. De man bekeek hem niet begrijpend aan. En ja hoor voor de derde keer ging hij kopje onder, en moest hij vechten voor lucht, voor leven.

Toen hij weer omhoog kwam keek de goeroe hem aan, en vroeg weer of hij het begrepen had. “Nee! Nee!, ik snap er niets van!’ De goeroe keek hem aan en vroeg: ‘Waar dacht je aan toen ik je onder water hield’. ‘Nou, simpel ,ik moet ademen,  want ik wil leven!’ Wat moet je dus doen als je succes wil hebben?’ ’Ehh, ademen?’ En wederom kwam de grote hand van de goeroe die hem kopje onder drukte. Hij kwam hoestend en proestend boven. ‘Tweede kans…’ Niet begrijpend schudde de man zijn hoofd. Als je wil leven, moet je ademen, en wanneer het leven dus wil wijken wanneer je onder water bent, denk je aan ademen. Als je succes wil hebben, moet  aan succes denken net zo vanzelfsprekend zijn als ademen…

Toen keek de man hem begrijpend aan, en liet hij zich graag nog een keer onder duwen, om het concept echt goed te begrijpen…
 
Denk groot, en ga voor je doel, voor je visie! Ik denk dat men dus nooit mensen af mag remmen of in mag perken.  Dus adem ik nu succes in en uit, en in en uit.  Bij een succesvol bedrijf hoort ook een succesvolle visie. Mijn visie luidt als volgt: 
Op het gebied van therapie en coaching & counseling stimuleer ik mijn cliënt door het beste in de persoon naar boven te halen. Hierbij biedt ik hen vaardigheden en gereedschappen om het beste uit hun leven te halen. Wanneer ik dit gedaan heb,wil ik mensen motiveren en stimuleren dit ook bij anderen te doen, zodat we op deze wijze de wereld een  stukje beter kunnen maken.
 
Omdat ik vanuit deze visie binnen mijn bedrijf werk, heb ik constant een doel voor ogen. Op deze wijze heb ik ook voldoening in mijn werk. Ik ga iedere dag fluitend naar mijn werk zeg maar. Omdat ik vanuit idealisme werk moet ik ook constant bijschaven, wat er voor zorgt dat het werk zijn uitdaging, en daarmee zijn voldoening blijft houden. Hierdoor creëer ik tijd. Ik ben gefocust op mijn werk, waardoor ik het werk wat ik verzet, in een veel kortere tijd verzet.
 
Inmiddels ben ik al wel een paar maanden verder. Om bekendheid te geven ben ik naar een beurs geweest, heb ik mailinglijsten aangelegd en ben ik druk bezig geweest met het uitbreiden van mijn website. Naast deze bedrijfswerkzaamheden heb ik ook een scriptie geschreven, waardoor het doel dat ik voor ogen heb steeds duidelijker wordt.
 
Ik ben een vrij grote leek op het gebied van social media. Ik heb ondanks dat toch ook een mijn linked in pagina aangepast, en een pagina voor mijn bedrijf op facebook aangemaakt. Toch zou ik nog meer mensen willen bereiken, dus, ik denk dat ik hier nog maar eens ten rade moet gaan bij Nisandah Neta van de Open Circles Acedemy.
Want ik weet dat mijn produkt goed is. Nu nog de klanten die van deze kennis willen profiteren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten